Olej silnikowy to środek smarny stosowany w silnikach. Jego podstawowymi składnikami są produkty destylacji ropy naftowej, które gotują się w temperaturze od 350 do 500 stopni Celsjusza, lub ich syntetyczne odpowiedniki. Oleje silnikowe pełnią bardzo ważną funkcję. Ich zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniego smarowania ruchomych części w silniku samochodowym i nie tylko. Tworzą trwałą warstwę smarną, ale to nie wszystko, co robią w samochodzie.
Ranking olejów silnikowych 5W30
-
CASTROL EDGE Professional Longlife III olej silnikowy 5W30
Sprawdź najniższą cenę
Syntetyczny olej do silników benzynowych i wysokoprężnych. Skoda Audi Seat i Volkswagen polecają ten produkt. Wykorzystuje najnowszą technologię Fluid Strength Technology, aby dostosować swoje osiągi do wymagań silnika. Formuła Low SAPS Ash wydłuża również żywotność wtórnych układów wydechowych, w tym filtra cząstek stałych. -
Total Quartz INEO ECS 5W30
Sprawdź najniższą cenę
W 100% syntetyczny olej do silników wysokoprężnych i benzynowych. Został opracowany z wykorzystaniem nowoczesnej technologii Low SAPS. Przeznaczony jest przede wszystkim do samochodów z Grupy PSA - Citroen, Peugeot, a głównie modeli z filtrem cząstek stałych DPF. Produkt spełnia normy środowiskowe EURO4. Jest równie skuteczny w jeździe miejskiej, autostradowej, jak i sportowej. Może być stosowany w silnikach starszych, ale wyprodukowanych po 1999 roku. -
Castrol EDGE Titanium 5W-30
Sprawdź najniższą cenę
Olej silnikowy opracowany we współpracy z Grupą Volkswagen. Znacząco redukuje emisję szkodliwych spalin i spełnia nowe normy czystości silnika. Produkt jest przeznaczony do silników benzynowych i diesli. Jest zgodny z normami VW 504 00 i 507 00. Może być stosowany zarówno w nowych, jak i nieco starszych silnikach. Posiada system chroniący silnik przed zużyciem. -
SHELL HELIX ULTRA ECT olej 5W30
Sprawdź najniższą cenę
Olej silnikowy wykorzystujący nowoczesną technologię low SAPS. Spełnia wymagania wszystkich silników benzynowych nowej generacji wyposażonych w trójdrożne katalizatory, a także silników Diesla, w tym tych z filtrem cząstek stałych DPF. Skutecznie usuwa szkodliwe osady i utrzymuje silnik w doskonałej kondycji. Jego niski współczynnik tarcia zwiększa wydajność paliwową do 1,9%. -
Gm Dexos2 Oil 5W30
Sprawdź najniższą cenę
Olej silnikowy Low SAPS to olej o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów. Stanowi połączenie wysokowydajnej bazy i nowoczesnych komponentów wysokiej jakości. Jest kompatybilny z katalizatorami międzywęglowymi CATS i filtrem cząstek stałych DPF. Produkt jest przeznaczony do stosowania w silnikach benzynowych i wysokoprężnych samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Zaleca się stosowanie tego produktu przez właścicieli samochodów Opel Saab Chevrolet.
Jaki olej silnikowy powinienem kupić?
W dłuższej perspektywie oszczędzanie na oleju silnikowym nie jest dobrym pomysłem. Zużycie turbosprężarki i rozciągnięcie łańcucha rozrządu to częste problemy w samochodach, które jeżdżą głównie na krótkich trasach. Ryzyko tych awarii można znacznie zmniejszyć stosując dobry olej silnikowy. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze oleju silnikowego?
- Standard producenta pojazdu: Wielu producentów samochodów jasno określiło swoje wymagania dotyczące oleju silnikowego. Renault, BMW i Mercedes należą do producentów, którzy mają swoje standardy. Jeśli posiadasz te informacje, nie musisz zwracać uwagi na żadne inne parametry.
- Klasa jakości- w sytuacji, gdy obok normy oleju silnikowego podany jest rok produkcji, nie może on być niższy niż wymagany. Gdy producent samochodu nie określa własnych norm oleju, ważnym parametrem jest klasa jakości. Jest to ustandaryzowany przez ACEA sposób oznaczania oleju i jego klas technicznych. A jest dla silników benzynowych, B dla diesli, a Co dla diesli z filtrem DPF. Liczba wskazuje klasę jakości.
- Klasa lepkości to standardowy system SAE służący do określania lepkości i płynności olejów w różnych temperaturach. Producenci samochodów często określają klasyfikację lepkości, której należy przestrzegać. Obecnie olej całoroczny ma oznaczenie W. Pierwsza liczba przed W oznacza lepkość zimową, a dwie kolejne lepkość letnią. Im niższy symbol, tym bardziej płynny olej. Najpopularniejsze oleje to 10W40 i pięć W30.
- Dodatkowe parametry - warto wspomnieć o lepkości VI - Index of Viscosity. Parametr ten informuje o zmianach lepkości w zależności od temperatury. Im wyższy wskaźnik, tym olej jest bardziej stabilny w każdej temperaturze. Liczba zasadowa TBN z kolei mówi o ilości dodatków zasadowych, które neutralizują kwaśne produkty spalania paliwa, takie jak siarka.
Czy warto kupić nowy olej silnikowy?
Dobry olej silnikowy, regularnie wymieniany i wysokiej jakości, jest w stanie zapewnić silnikowi odpowiednią ochronę. Pozwoli utrzymać jednostkę napędową w dobrej kondycji przez wiele lat.
Oleje silnikowe powinny być regularnie wymieniane. Nawet najlepszej jakości produkty z czasem tracą swoje pierwotne właściwości. Początkowa lepkość jest jedną z najważniejszych zmian. Utlenianie, parowanie i inne czynniki zwiększają lepkość. Inne z kolei prowadzą do jej zmniejszenia. Oba te zjawiska są niepożądane. Dzieje się tak, ponieważ olej o zbyt wysokiej lepkości obniży wydajność silnika, a olej o zbyt niskiej lepkości pogorszy jego właściwości smarne. Należy zawsze kupować nowe oleje silnikowe do swojego samochodu. Producent pojazdu zazwyczaj określa czas, jaki powinien upłynąć między wymianami. Należy również okresowo sprawdzać poziom oleju silnikowego, który z czasem zużywa się podczas jazdy.
Popularni producenci oleju silnikowego 5w30
- Castrol
- Motul
- Mobil
- Elf
- Muszla
- Valvoline
- Gm
- Kwarc ogółem
Sklepy, które warto odwiedzić
- Allegro
- Media Expert
- Media Markt
- RTV Euro AGD
- Empik
- Avans
- OleOle